Ziemā, kad ceļus klāj sniegs un dubļi, ir svarīgi, lai automašīna būtu tīra ne tikai estētisku, bet arī praktisku iemeslu dēļ. Nepieciešams tīrīt transportlīdzekļa virsbūvi, dzinēju un šasiju. Taču, gaisa temperatūrai noslīdot zem +10 grādiem, tīrīšanas darbus vajadzētu uzticēt profesionāļiem, Latvijas Televīzijas raidījumam “Revidents” skaidroja aptaujātie eksperti.
Latvijā brauktuves ir slidenas un pārsvarā klātas ar sāli. Šī iekārta viegli aprij ledu un sniegu, taču tā var arī izraisīt sāpes, saskaroties ar automašīnas ārpusi. Vienīgais veids, kā pasargāt savu automašīnu no sāls, ir pārliecināties, ka tā nekad nesaskaras ar neaizsargātajām automašīnas daļām. To var panākt, izmantojot aizsardzības līdzekļus, kas paredzēti jūsu drošībai. Auto regulāri jātīra ziemā, pirms iestājas auksts laiks. Automašīnas mazgāšanas process parasti sastāv no vairākiem posmiem: priekšmazgāšana, galvenā mazgāšana, skalošana, vaskošana, vēl viena skalošanas kārta un visbeidzot žāvēšana. “Pirmmazgātājs ir vissvarīgākā nianse, jo tā palīdz noņemt visus tos netīrumus un sagatavot mazgāšanai,” raidījumam skaidroja Smart Service klientu attiecību vadītāja Katrīna Poga.
Iepriekšējā mazgāšana noņem lielākās netīrumu daļiņas, un, jo netīrāka ir automašīna, jo ilgāks šis process. Pēc tam tiek uzklātas aktīvās putas, kas atbrīvo visus netīrumus, un tad tas viss tiek noskalots – no augšas uz leju. Poga skaidroja, ka tīrīšanai vislabāk izmantot augstspiediena mazgāšanas iekārtas. Ar spiediena palīdzību jūs varat sasniegt visas vietas, kur ir radušies netīrumi, tostarp riepas, arkas un pat daļēji zem automašīnas. Jūs varat noņemt visus netīrumus, ko dārza šļūtene nespēj noņemt ar augstu spiedienu. Lietotu un vecāku automašīnu īpašniekiem aukstā laikā to tīrīšanā jābūt uzmanīgiem, jo aukstais ūdens un mazgāšanas līdzekļi var sabojāt jau tā saplaisājušās gumijas blīves ap durvīm un logiem. Var tikt nodarīts kaitējums ne tikai personīgajam auto, bet arī citām automašīnām, kuras pēc tam tiks mazgātas. Tīrot jūsu automašīnu, viņa izkliedē netīrumus, absorbē tos sevī un pēc tam nodod nākamajai automašīnai.
Arī Rīgas Tehniskās universitātes eksperts ir skeptisks par šo automašīnu mazgāšanas veidu, liekot šaubīties par tā efektivitāti. Gundars Zalcmanis ir Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātes Autobūves katedras profesors. Viņš norādīja, ka automātiskās automazgātavas ir paredzētas vidēji netīrām automašīnām, skaidrojot, ka beršanas, suku, skalošanas un žāvēšanas process ir paredzēts transportlīdzekļa tīrīšanai. Programma neņem vērā netīrumus, tāpēc netīras automašīnas tīrīšana prasīs trīs reizes ilgāku laiku. Ja automašīna ir ļoti netīra un kādu laiku nav mazgāta, tad, iztīrot to, netīrumus tikai pasliktinās. Ziemā mazgāta automašīna ir jāpārklāj ar vasku, lai pasargātu virsbūvi no dubļiem un citiem netīrumiem.
Turklāt šis pārklājums ir regulāri jāatjauno, norādīja Zalcmanis: “Tad, braucot ilgāku laiku, tas vasks vai nu noberžas, vai pārsvarā ultravioletā starojuma un temperatūras ietekmē vaska daļiņas noveco un transformējas. Un transformācijas laikā veidojas lipīgs slānis, pie kura sāk piestiprināties dažādi citi saistīti elementi . Šie vaski ir organiskas vielas, un organiskās vielas ir arī izplūdes gāzu daļiņas, nesadegušas degvielas pilieni, degviela, kas izlijusi uz virsbūves un dažādi kukaiņi – tie visi pielīp pie vecā vaska kā mušpapīrs. Aukstā laikā nav ieteicams tīrīt savu transportlīdzekli pašapkalpošanās automazgātavās, jo augsti temperatūras kontrasti var sabojāt virsbūves krāsojumu.
“Pamatideja ir tāda, ka parasti tiek teikts un rakstīts, ka mazgāšanas šķidruma temperatūra bieži ir 45 grādi. Kāpēc tas tā ir? Tā temperatūru parasti nosaka istabas temperatūra, mazgājot to, kas ir kā visizplatītākais stikls. Ja aukstā glāzē ielej karstu ūdeni, tā saplīst ar pēkšņu skaļu troksni.Krāsa arī ar laiku izžūst. Ja uzlesim karstu šķidrumu uz aukstas virsmas, krāsa saplaisās. Mēs nevaram redzēt, kas notiek mums apkārt. Atveras niecīga plaisa un pēkšņi ieplūst viss ūdens, skābes, sāļi un viss pārējais. Tāpēc temperatūras starpība nedrīkst pārsniegt 20, maksimums 30-35 grādus,” stāstīja eksperts. Pat pie nedaudz siltākām temperatūrām mazie. automašīnas krāsojumā var veidoties plaisas. Tāpēc ziemas uzkopšanu vislabāk uzticēt lietpratējiem, kas darbus var veikt labi apsildāmās telpās. Maz brauktas mašīnas var mazgāt, kā arī mašīnas, kurām uz ceļa ir ļoti karsts. Tas ir tāpēc, ka ripojošo daļu, piemēram, apsildāmo bremžu kluču, temperatūras kontrasti tos neietekmē. Pēc tīrīšanas automašīna ir rūpīgi jāizžāvē, lai nepieļautu durvju vai atslēgas cauruma aizsalšanu. Uz salas aizsalušas durvis nereti var sagādāt lielas galvassāpes. Īpaši tas ir aktuāli pēc autoavārijas. Apstrādājot gumijas blīves ar silikonu, iespējams izvairīties no nepatīkamām situācijām.
Uzņēmumā “Smart Service” pastāstīja, ka autovadītāji izsmidzinātāju lieto biežāk, taču nereti kļūdās, to lietojot. Tas var izraisīt nepareizu vai nevienmērīgu pārklājumu, un vadītājs var nespēt noteikt, vai viņš ir pieļāvis kļūdu. Piemēram, līdzeklis tiek vienkārši izsmidzināts uz automašīnas gumijas daļām. Ir svarīgi ņemt vērā, ka silikonu nevar nomazgāt, tāpēc šī metode radīs traipus, kurus nevarēs iztīrīt no automašīnas salona. Pareizāk ir uzsmidzināt vai uzklāt uz auduma silikonu un pēc tam ar audumu nosmērēt durvju blīves, lai iegūtu labāku blīvējumu. Turklāt raidījuma aptaujātais eksperts atzīmēja, ka silikonu nav ideāli uzklāt biezā kārtā, jo gumija zem tā “neelpo” un var sākt plaisāt. Cerību un sapņu vieta. Lai gan tas nav plaši pazīstams, svarīgi ir regulāri tīrīt ne tikai automašīnas ārpusi, bet arī motortelpu. Kā pamācīja Zalcmanis, cilvēkam, kurš uzvelk otru mēteli virsū esošajam, samazinās siltuma apmaiņa ar apkārtējo vidi. Tāpēc tīrs dzinējs labāk atdzesē. Viņu dzesē sistēma no iekšpuses, bet sistēmas darbība ir saistīta ar tīrām virsmām, kas arī noņem siltumu no apkārtējās vides.